Blog

Split Payment w enova365
Zdjęcie dla posta Split Payment w enova365
Split Payment w enova365

Mechanizm podzielonej płatności wchodzi w życie 1 lipca 2018 r.

Co to jest split payment?

Mechanizm podzielonej płatności, czyli split payment to obecnie bardzo gorący temat. Od 1 lipca 2018 roku możliwe jest przelewanie kwoty VAT na osobne konto bankowe. Na szczęście dla przedsiębiorców, nie będzie to tak duża rewolucja jak wprowadzone w maju zmiany dotyczące RODO, opisywane już na naszym blogu kilka dni temu. Czym więcej jest ten mechanizm podzielonej płatności?

Kogo dotyczy split payment?

Metoda split payment dotyczyć będzie tylko i wyłącznie transakcji pomiędzy płatnikami VAT, czyli między przedsiębiorcami. Tej metody rozliczeń nie będziemy mogli wykorzystać do transakcji dokonywanych między konsumentem, a producentem. 

Warto wspomnieć, że stosowanie tej metody jest dobrowolne, a decyzję o zastosowaniu jej podejmuje nabywca w trakcie konkretnej transakcji. W praktyce nabywca nadal płaci pełną kwotę w przelewie, a użycie split payment nastąpi przy użyciu dedykowanego komunikatu przelewu (nabywca zobowiązany będzie wskazać dwie kwoty – kwotę wartości sprzedaży netto oraz kwotę podatku). Nabywca jest zmuszony również podać numer faktury, której dotyczy mechanizm podzielonej płatności, a także numer NIP dostawcy. 

Split payment - korzyści

Mechanizm podzielonej płatności obowiązuje już w kilku krajach, między innymi w Czechach, Turcji oraz we Włoszech. Przepisy dotyczą jednak określonych branż. W Polsce będzie inaczej i zmiana ma dotknąć cały sektor B2B, bez względu na branżę. Dlatego właśnie, inne kraje europejskie bacznie będą obserwować zachodzące u nas zmiany, a jeśli będą korzystne, to zapewne wprowadzone zostaną również w innych krajach. 

Ministerstwo Finansów daje nam obecnie tylko przysłowiową marchewkę. Oczywiście, im więcej regularnego opłacania kwoty VAT, tym większe zyski dla Państwa.

Jakie korzyści zyskają firmy przechodząc na split payment?

  • zmniejszona kwota podatku,
  • brak odpowiedzialności solidarnej,
  • brak ordynacji podatkowej w stosunku do deklaracji, gdzie naliczony podatek to minimum 95% split payment.

Split payment jak się przygotować?

Jakie obszary dotknie mechanizm podzielonej płatności i warto je przygotować na split payment?

  • konto bankowe,
  • system finansowo-księgowy,
  • informację dla kontrahentów o nowym systemie opłacania faktur,
  • zweryfikować płynność finansową, być może zdywersyfikować środki jako te przeznaczone na działalność obrotową oraz na działalność administracyjną (np wynagrodzenia).

Pozostaw komentarz