Blog

Omnichannel w praktyce - rosnący trend zakupowy
Zdjęcie dla posta Omnichannel w praktyce - rosnący trend zakupowy
Omnichannel w praktyce - rosnący trend zakupowy

Konsumenci zmieniają swoje zachowania bardzo dynamicznie. Często zaplanowana z wyprzedzeniem strategia sprzedażowa może już nie działać. Świadomość klientów rośnie, dlatego też nasze działania muszą być jeszcze lepsze.

Świadomość klientów zmieniła się diametralnie. Dzisiaj zanim klient dokona zakupu, wykona wiele kroków. Nie są to już spontaniczne decyzje, każda z nich jest przemyślana i wynika z pewnego schematu działania.

Jakie kroki dzielą klientów od zakupu?

1. Odwiedziny strony internetowej, profili w mediach społecznościowych

2. Research - sprawdzenie cen produktu, porównanie opinii o produkcie

3. Wizyta w sklepie stacjonarnym, rozmowa ze sprzedawcą

4. Zakup produktu w e-commerce

Czym jest omnichannel, jak to się przekłada na zakupy?

Omnichannel wywodzi się z wielokanałowości, czyli tzw. multichannel. Omni z łacińskiego znaczy wszystko. Mówimy tu o wszystkich kanałach, dzięki którym sprzedawcy są w stanie wejść w interakcję z klientem. Innymi słowy chodzi o wielokanałowość sprzedaży. 

Ideą omnichannel jest rozwinięcie swojej działalności w sposób taki, by klient miał jeszcze prościej by dotrzeć do Twoich produktów. Warto jednak zwrócić uwage na fakt, że nie wystarczy tylko połączyć sklepu internetowego ze stacjonarnym. Zamówienie produktu online, a odebranie go w stacjonarnym sklepie to jedynie złudzenie omnichannel. 

Przykład źródeł informacji wykorzystywanych przy e-zakupach, przedstawionych w raporcie "E-Commerce w Polsce 2018" wydanego przez Gemius:

1. Strony serwisów, na których został kupiony produkt

2. Sklepy internetowe

3. Wyszukiwarki internetowe

Jak widać klient korzysta z wielu kanałów zanim dojdzie do sprzedaży. W przypadku dużych sklepów i sieci handlowych, ważne, by świadomie kontrolować poziom cen między sklepami i e-commerce. Osiągnąć to można integrując swoje sklepy stacjonarne, sklepy internetowe z systemem ERP (na przykład GrandNode i enova365). 

Co motywuje klientów do zakupów online?

1. 87% deklaruje, że kluczowa jest dostępność produktów 24/7

2. Dla 84% kluczowy jest brak konieczności jazdy do sklepu stacjonarnego

3. 79% ceni sobie fakt, że nie są ograniczeni czasem i mogą mieć sporo czasu na zastanowienie się nad zakupem.

System ERP i wymagania omnichannel

Głównym wyzwaniem jest uporządkowanie wewnętrznych procesów. Nie ma nic gorszego w omnichannel, niż sprzeczne komunikaty płynące z różnych kanałów sprzedażowych. Zastosowanie systemu ERP pozwala zapanować nad nimi i wprowadzić ład i porządek.

Zalety zastosowania systemu ERP:

- spójna polityka cenowa w każdym kanale sprzedaży,

- porządek w logistyce,

- sprawny przepływ informacji i realizacja procesów wewnątrz firmy.

Pozostaw komentarz